söndag 25 mars 2012

Kursdax!

Träning hos Reedsweepers idag, vilket vi sett fram emot länge! Dock lite motigt att gå upp, det kändes att klockan ställdes om inatt. Kollade på en bra film igår, Contagion, och det kanske blev lite sent.

Tillbaka till träningen: Vi var två labbar, två flattar och en tollare. Tre tvååringar, en treåring och en sjuåring på ganska så lika nivå (1:or i NKL och siktar på start i ÖKL, med undantag av den äldre flatten som redan har en 1:a i ÖKL).

Lite fotgående som inledning, därefter ställde Helena upp oss enligt bilden nedan och lät oss skicka. Hård vind idag, vilket gjorde att till området till höger, där de gick ut i motvind, räckte det att skicka ut, sedan fick de vittring och tog hem dummyn. Både på det raka (enligt bilden, annars är väl alltid alla skick raka, eller hur..? :-) ) skicket och på det till vänster, i frånvind, gick hundarna lätt för långt och fick stoppas och kallas in för att få dummyn i näsan. Nyttigt att jobba i så hård vind som denna, jag inser att jag kanske normalt är lite feg och gör det lite lätt.. Bra övning med möjligheter till variation och olika störningar!



Efter första övningen var det dags för samling i stormen. Då stod vi i lä och där var det riktigt skönt i solen. Helena gick igenom situationer och sina observationer.
Helena + tollarekipaget, väldigt trevlig hund!!
Sedan var det dags för övning nummer två. Vill minnas att jag så sent som igår skrev att vi behöver träna på att gå över tidigare legor. Här kom det i kubik - inte bara en (1) tidigare markering, utan ett helt målområde i högt gräs. Vid samlingen kastade Helena fem dummies över ett krondike och över en kulle på andra sidan. Sedan ställde vi upp på linje och gick nästan 100 meter. Därefter varvades markeringar framför linjen (1 och 2, bort från diket) med minnesmarkering åt sidan (3), som hämtades framför linjen med linjetag mot målområdet över diket (4).

Perfekt övning för oss, för vi var ju där för att träna! Oban hade fått hämta en markering framför linjen och en åt sidan, med skick framför linjen innan det blev vår tur att skicka på det långa linjetaget. Oban gick ut på en bra linje. Kom in i det tidigare målområdet med högt gräs och började jaga. Kallade hem, gick närmare och gjorde om. Det här var så svårt så att vi till slut fick gå genom hela området med högt gräs, innan vi kunde backa bak och göra ett långt skick på fulla avståndet. Här ska tilläggas att skicket gjordes i full motvind, så det var svårt att bli hörd när avstånden ökade. Väldigt nyttigt att få jobba igenom och ta tag i situationen!!

Så, för att sammanfatta lärdomar från dagen kan jag börja med att korrigera vid fel, t ex när han börjar jaga på ett linjetag istället för att fortsätta ut. Här har jag tidigare kallat hem, istället för att tala om att det där (jaga) inte är OK och sedan ta hem. Återigen, vikten av att använda rösten vid fel och vid inkallning i sådana situationer. Att använda vinden och läsa hunden! Och att vara sparsam med pipan och bara använda den när jag vet att det kommer lyckas. Bortsett från svårigheter att gå över tidigare målområde, vilket vi löste upp och lyckades med, är jag nöjd med dagen. Och jag är ju faktiskt nöjd med att vi fick träna just på "övergångar" också, så på det stora hela var det toppen. Oban var lyhörd för tecken och lydig på fältet samt fin vid sidan, vilket jag är väldigt nöjd med.

Passet avslutades med fika och hundsnack i solen. Tack Helena för bra upplägg idag!!
Oban framför långa linjetaget, vid björkarna kl 13
ligger nämnda dike och där bakom kullen vi
skickade mot.
Efter diverse inköp på vägen hem, bl a fästinghalsband, däckade vi båda i soffan. Tror att vinden och kylan samt den tidiga morgonen tog ut sin rätt. Efter någon timmes koma kom jag på den smarta idéen att kombinera rastning med inköp av mat (husse är på Studenternas i Uppsala och kollar bandyfinalen). Åkte således till inflygningen för att ta en halvtimmes promenad och samtidigt hämta upp thaimat. Själv nyduschad, ombytt och hungrig med hämtmat som väntade vid bilen blev jag inte fullt nöjd med att Oban valde att ta ett kvällsdopp i denna lerpöl, se nedan. Så istället för soft middag fick vi börja med en dusch när vi kom hem. Promenaden bjöd även på första fästingen (kröp och hade inte satt sig), så nu åker halsbandet på!

7 kommentarer:

  1. Härligt skrivet Jenny! Vilka fina ritningar du gjort av övningarna! Det där måste jag lära mig;-) Jag har länkat till din sida från min blogg, hoppas det var ok?!

    SvaraRadera
  2. Snarare jag som ska fråga dig om det är OK att jag lägger ut dina övningar till allmän beskådan :) Tanken slog mig faktiskt igår, men jag valde att hoppas på att det är OK. Självklart får du länka, det är ju som sagt dina upplägg :) Bilderna gör jag i powerpoint, tycker det är bra att kunna gå tillbaka till dem och se hur vi gjorde. Tack för igår!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag är djupt besviken att jag missade söndagens träning, då jag istället fick tillbringa tiden i sängen m magåkomma - jag är m nästa gång! Nu hoppas jag verkligen att chansen t ovan övningar kommer tillbaka - ser & låter hur spännande som helst ut! Kram Fia

    SvaraRadera
  4. Hej! Hade missat din kommentar! Kul att ses idag istället! Vi får styra upp en kvällsträning efter påsk så att vi utvecklas mellan kurstillfällena :) Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Jenny! Hittade detta när jag satt och surfade runt om retrieverträning. Kanon - nu fick jag hela träningsupplägget dokumenterat, underbart! Det tackar jag för! Ses vi i Gävle för Ökl?
    Mvh Jeanette (med flatte tiken, vi som knep en 1:a samtidigt förra sommaren)

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Kul att höra av dig! Inga B-provsplaner än, sparar mig till framåt sommaren när vi hunnit köra igenom vatten mer. Kanske Kuså :)Ska ni starta? Lycka till! Mvh Jenny

    SvaraRadera