söndag 19 januari 2014

Träning på Troxhammar

ITräning med Malin och Zara på Troxhammar idag.

  • Bank
    Vi började med att lägga ut dummies vid tee högst upp på en bank (väldigt brant backe). Jag som lade ut gick en annan väg upp än vad vi sedan skulle skicka. Däremellan hann vi med massa prat och förflyttade oss så att vi fick ett ganska bra avstånd innan vi skickade. Inga konstigheter här.
  • Ruff
    Fortsatte till ny mark där vi lade ut dummies synligt på fairway. Ställde oss sedan på andra sidan ruffen (högt gräs) och gjorde olika skick till hundarna. Oban fick en störningsmarkering i samma riktning och skulle ta in från området. Sedan satte jag honom i ruffen. Förflyttade mig själv för att få rätt vinkel. Därefter gick det en störningsmarkering snett bakåt, men jag skickade vänster till området med syftet att få ett långt sidotecken på 50-70 meter. Inga konstigheter här heller.
  • Holmar
    Vi fortsatte på temat förflyttningar och preppade en dunge med vad hundarna trodde var många dummies. Samtidigt lade Malin ut bollar dolt i ett område till höger om dungen, med ett avstånd på ca 40-50 meter (ingen aning, jag chansar..) över fairway och en green. Vi skickade ut hundarna till dungen och lät dem hämta hem varsin dummie. Skickade sedan ut igen, där jag lät Oban jaga en stund innan jag blåste stopp och skickade höger till bollarna. Inga konstigheter den här gången heller.

    Då vi hade lagt ut två bollar var i det dolda området, bytte vi sida av dungen, fyllde på med varsin dummy där och kastade ut bollar i ett område i det som från andra sidan nu blev höger om dungen. Skickade först ut till dungen och tog in varsin dummy. Skickade ut till dungen igen och blåste stopp. Här verkade Oban inställd på att gå till vänster av kroppspråket att döma så jag valde att lägga höger för att inte låta honom gissa själv och han tog ett perfekt högerskick på bra avstånd. Skickade till dungen igen, blåste stopp och lade vänster. Här tog Oban vänster fint, men då jag stod i fel vinkel (lärdom: handling och position..) kom han fel ut till området, så jag blåste stopp, tryckte ut och fick direkt träff. Kan inte klandra Oban för han gjorde uppgiften rätt även när det blev ytterligare stopp och tecken, men det var det där med att tänka rätt från början för egen del.
  • Markeringar
    Kastade varsin markering, förutom till Pejla som stod över :), på väg till parkeringen. Där gjorde vi ett sista moment i att skicka över en grind för att träna hopp. Hoppas på att Zara fick till en bild för då ska jag be att få låna den :)

Tack för idag tjejer!

Jag är nöjd med dagen och med Obans prestationer. Han känns väldigt stabil och gör ett gediget arbete. Att fundera på framåt är hur vi ska få till utmaningar. Det märks tydligt att hundar lär sig övningar och därmed inte låter sig luras så lätt. Oban är duktig på att sortera, så tighta störningar blir sällan ett hinder - eller ens en utmaning. Han har förvisso motivation och arbetslust, men jag tror att vi skulle utvecklas mer och få till en än mer rolig träning om det gick att spetsa till ytterligare.

Störningar under arbete är en sak. Att använda övningen i dungen och att kanske lägga till en skottapport som störning direkt efter stopptecknet och sedan fullfölja till höger eller vänster. Men även en sådan störning skulle snabbt bli konsumerad och därmed förbrukad. Jag får fundera till och kanske gå igenom gamla övningar från olika instruktörer för att hitta inspiration. Andra utmaningar kan vara att tänja ytterligare på avstånden - för då kan ju lydnaden försvinna till förmån för det självständiga... Som sagt, jag får fundera..


Ingen bild från dagen, utan en från ett soligt Åre en tidigare vinter istället.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar